6 نکته حیاتی برای درخواست نمایندگی از شرکت های خارجی

6 نکته حیاتی برای درخواست نمایندگی از شرکت های خارجی

6 نکته نوشتن نامه های بازرگانی به زبان انگلیسی

اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی همیشه با فراز و نشیب هایی همراه است. نکاتی بسیار مهم و قابل توجه وجود دارند که اگر به آن ها توجه شود، بالغ بر 60% بر موفقیت درخواست نمایندگی تاثیر گذار هستند.

در طول 9 سال مشاوره و مکاتبه بازرگانی خارجی به نکات کاربردی درخواست نمایندگی برخورده ام که همیشه بر روی نتیجه کار تاثیرگذار بوده اند و هنوز بسیاری از شرکت ها این نکات را رعایت نمی کنند.  

نکته اول : نامه درخواست نمایندگی را اصولی بنویسید.

اگر از شرکتی درخواست نمایندگی دارید، گمان نکنید که درخواست شما اولین درخواست است. مطمئن باشید که صندوق ایمیل آن شرکت خارجی مملو از ایمیل های درخواست نمایندگی از ایران است. این نکته را حتما جدی بگیرید.

در نوشتن نامه تجاری خود عجله نکنید و حتما از کسی که تجربه این کار را دارد درخواست کنید که یک نامه اصلی برای تمام درخواست های نمایندگی شما ایجاد کند. ترجمه از فارسی به انگلیسی کافی نیست. نامه باید اصولی نوشته شود.

دقت کنید که نامه شما غلط املایی و غلط گرامری نداشته باشد. توجه به این نکات باعث می شود که کلاس شرکت شما پایین نیاید.

نکته دوم : همراه نامه تجاری خود ، معرفی شرکت را نیز ارسال کنید.

پس از اینکه نامه استاندارد درخواست نمایندگی را ایجاد نمودید، وقت آن است که مطالب آن را غنی کنید.

توجه داشته باشید که نامه تجاری شما در یک یا دو پاراگراف به معرفی شرکت شما بپردازد. از این متن معرفی می توانید در بخش About us وب سایت خود استفاده کنید و یا بالعکس.

نکته سوم: پرزنتیشن انگلیسی شرکت و خدمات شرکت خود را همراه نامه ارسال کنید.

شرکت های تجاری خوب-سازماندهی-شده به طور معمول فایل پرزنتیشن انگلیسی مرتبی در 10 تا 20 اسلاید دارند. فرقی نمی کند که دو پرسنل داشته باشید یا صد نفر کارمند. مهم ساختار شرکت شماست و مهمتر از آن نحوه ارائه ساختار سازماندهی شده ی شرکتتان.

مطمئن باشید که ارائه یک فایل پرزنتیشن شرکت به زبان انگلیسی ، سطح درخواست شما را بالا می برد.

نکته چهارم : حتما از شرکت خارجی مورد نظر جواب بگیرید.

بسیاری از شرکت ها و بازرگانان ایرانی هستند که یک نامه درخواست نمایندگی را به چند شرکت ارسال می کنند و منتظر هستند که حداقل یکی از آنها جواب دهد. و اگر شرکت های خوب خارجی جواب نامه آنها را ندهند، از آن شرکت صرف نظر می کنند!

همیشه پیگیر جواب نامه خود باشید. هیچ نامه ای نباید بی جواب بماند.

پس از چند روز اگر جوابی نگرفتید دوباره نامه را ارسال کنید. اگر باز هم جوابی نگرفتید با شرکت مورد نظر تماس تلفنی برقرار کنید. از کسی که جواب تلفن را می دهد بخواهید که نامه ی شما را پیگیری کند. مطئمن باشید که با کمتر از 3 تماس به جواب نامه ی خود می رسید.

نکته پنجم : با یک جواب نه میدان را خالی نکنید.

درست است که در حال حاضر این شرکت خارجی به شما “نه” گفته است، ولی همیشه شرایط یکسان نمی ماند. شاید 6 ماه دیگر شرایط مناسبی رقم بخورد که همان شرکت به دنبال نماینده در ایران باشد. بنابراین به اولین شرکتی که با آنها مکاتبه کرده نمایندگی دهد.

نکته ششم: جواب “بله” تازه آغاز راه است.

در زمانی که شرکت خارجی ابراز تمایل به همکاری با شما کرد، وقت آن است که بیزنس پلن خود را به طور مفصل برای آن ها شرح دهید.  

به آنها بقبولانید که در کار خود جدی هستید و آماده برگزاری جلسه و نوشتن قرارداد را دارید.

تمام حقوق این وب سایت مربوط به فاضل احمدزاده می باشد ENGpartner.com