نحوه نوشتن نامه تجاری مذاکره برای گرفتن تخفیف قیمت به انگلیسی

نحوه نوشتن نامه تجاری مذاکره برای گرفتن تخفیف قیمت به انگلیسی

نوشته شده توسط فاضل احمدزاده مدرس حرفه ای مکاتبات تجاری به زبان انگلیسی

چطور نامه گرفتن تخفیف بنویسیم

قصد کسب سود بیشتر برای شرکت خود را دارید؟ مارجین و درصد سود خودتان را می خواهید افزایش دهید؟ پس چونه زدن بر سر قیمت را یاد بگیرید.

یکی از سخت ترین بخش های خرید، مذاکره برای تخفیف قیمت است. چه برای شرکت خود مذاکره کنید و چه به عنوان مدیر بازرگانی و خرید ، همیشه تخفیف گرفتن از تامین کننده واجب است!

تخفیف گرفتن از طریق نامه نوشتن و مکاتبات می تواند سخت تر از مذاکره تلفنی و یا رودرو باشد. چرا که لحن نوشتن نامه و تک تک کلمات می تواند در ذهن فروشنده تاثیر گذار باشد.

در ادامه چهار اصل برای نوشتن نامه تخفیف به زبان انگلیسی را شرح می دهم.

فروشنده خارجی و تامین کننده خود را بشناسید

روابط تجاری همیشه دارای فراز و نشیب است. یک موقع خریدار و فروشنده دوست هم هستند و یک زمانی مثل دشمن خونی! همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که در هر حالتی از دایره ادب در مکاتبات خارج نشوید، این به تجربه برای من ثابت شده است. (اگر دلیلش را نمی دانید با من تماس بگیرید و بپرسید)

از استراتژی های مذاکره این است که هنگام مکاتبات حتی رسم و رسوم و نوع بیزنس فروشنده و تامین کننده را نیز در نظر بگیرید. بازرگانان هر کشوری سبک خودشان را دارند. سبک چانه زدن با یک فروشنده چینی و ترکیه ای ، با سبک چانه زدن با یک فروشنده اروپایی فرق می کند.

درخواست تخفیف خود را سریع بگویید!

از رفتن به سر اصل مطلب تفره نروید. در اولین و یا نهایت در دومین جمله درخواست تخفیف را بدهید. همچنین مشخص کنید که در مورد کدام کالا یا سرویس و قرارداد تخفیف می خواهید.

بعضی از مذاکره کننده ها ، چند پاراگراف اول نامه را به تشکر و تعریف و تمجید تامین کننده می پردازند (به نوعی هندونه زیر بغل فروشنده میذارن) و در جملات آخر درخواست تخفیف را می دهند. در 99% مکاتبات، این روش جواب نمی دهد! شما در یک بیزنس واقعی با کشور های حرفه ای هستید، این روش های منسوخ را کنار بگذارید.

در عوض، پاراگراف اول را خیلی کوتاه و مشخص بنویسید تا تامین کننده دقیقا متوجه درخواست شما بشود و بداند که ادامه نامه در چه موردی خواهد بود.

حساب شده و با سیاست درخواست تخفیف را اعلام کنید

هنگام نامه نگاری برای تخفیف قیمت محصول به ارزش خود به عنوان ” مشتری ” توجه کنید.

در نامه ای که می نویسید به خرید های بزرگ خود در گذشته اشاره کنید و از آینده بیزنس خود به عنوان مشتری وفادار Loyal Customer صحبت کنید.

اگر تامین کنندگان دیگری هستند که کالای مشابه تامین کننده شما دارند و قیمت رقابتی ارائه می دهند، پس در نامه به آنها اشاره کنید! به تامین کننده خود بفهمانید که این تخفیف به رابطه تجاری بلند مدت شما کمک خواهد کرد و در واقع شما به فکر سود تامین کننده هم هستید.

یک مثال خوب می تواند این باشد که به تامین کننده بگویید ” اگر به من قیمت بهتری بدهی من حجم خریدم را از بیشتر خواهم کرد”.

وقت گفتن حرف آخر است

بعد از اینکه درخواست خود را اعلام کردید، وقتش است که با اعداد ارقام و دلار صحبت کنید. میزان دقیق تخفیف را مشخص کنید. درخواست تخفیف را یا به دلار یا به درصد بیان کنید (تجربه به من ثابت کرده که درخواست تخفیف با درصد بهتر جواب می دهد!)

متاسفانه هستند مذاکره کنندگانی که میزان قیمت تخفیفی را خیلی پایین می دهند تا در واقع به این مثل عمل کرده باشند که ” به مرگ بگو تا به تب راضی بشه” . در بازرگانی خارجی این روش جواب نمی دهد عزیز من! همه چیز محاسبه می شود.

مثلا در مذاکره با شرکت های چینی اگر تخفیف بیش از حد باشد، دو حالت پیش می آید. یا تامین کننده جواب شما را نمی دهد و یا کیفیت محصول خود را پایین می آورد. (دیدم که می گم!)

به تامین کننده درخواست منطقی دهید که اگر توانست قبول کند (البته منطق شما به عنوان خریدار مهمتر است). بعضی وقت ها جواب در همان راند اول! مشخص می شود و یا “نه” می شوند و یا “بله”.

حتی می توانید راه را طوری باز بگذارید تا تامین کننده هم پیشنهاد خودش را بدهد. شاید بهتر بود!

نمونه نامه حرفه ای درخواست تخفیف قیمت کالا به زبان انگلیسی

Dear Janet,

Thank you for your proposal. We sincerely appreciate the effort that you have put in submitting such a comprehensive proposal for our company.

We do understand that you would have spend considerable time and resources to come up with this proposal which outlines in details how you are going to provide what we need.

I and my team reviewed the whole proposal in detail, and overall we are happy with it. At the same time there’s one fundamental issue which will probably stop us from giving this contract to you.

Let me explain:

Our Vice President has given us a specific budget for this contract. He also has instructed our contracts team to get another 3 quotes from other suppliers, with a view to have a competitive pricing quoted.

On my side I managed to convince him that we should hold on from getting quotes from other suppliers, since in the past you have done a very good job. I promised him that we are going to get this contract within the budget that he gave. He agreed to this, but if we cannot get your proposed price within our budget, then we would have to open this to another 3 suppliers.

Again I personally would love to have you as our supplier. But to do this we would need your price to better than what you have quoted in your initial proposal. Your price should be 9% lower at a final price of USD 177,500.

If you cannot offer this price, I’m afraid that we would have to look at getting other suppliers for this job.

Again I hope and trust to get your acceptance of this offer from our side. I trust you understand that in the past we have been loyal clients to you and I am sure that in the future your flexibility in your offer should result in future work for you and your organization.

Looking forward to hearing from you by 27 October.

Best Regards

Morgan Freeman
Contract Specialist
Contracts Unit

تمام حقوق این وب سایت مربوط به فاضل احمدزاده می باشد ENGpartner.com